Matthaus Passion

De Matthäus Passion is een van de bekendste en het langst durende oratorium. Het meesterwerk van Bach duurt bijna drie uur en wordt uitgevoerd in twee delen. Het stuk wordt op meer dan honderd plaatsen in Nederland in de tijd voor Pasen uitgevoerd. Er is geen land in Europa waar de Matthäus zo populair is. 

2022

Dirigent Peter de Groot 

Dertig jaar geleden, op 20 december 1990 dirigeerde Peter de Groot het indertijd vermaarde en wellicht nu nog legendarische tienkoppige Voornse vocaal ensemble Minimusica in de Brielse Catharijnekerk, dat met begeleiding van het barokorkest Florilegium Musicum en in gezelschap van enige solisten Händel’s Messiahuitvoerde. Eerder had hij Minimusica al door Bach’s Weihnachts-Oratoriumgeloodst. In 1991 dirigeerde hij zijn laatste Minimusica concert in Brielle, en maakte een ontluikende zangers loopbaan een einde aan zijn dirigeerambities.

 

Peter de Groot is een leerling van Aafje Heynis. Na zijn studie aan het Arnhems conservatorium (koordirectie, schoolmuziek & zang) zong hij in het Collegium Vocale Gent olv Philippe Herreweghe, het Gesualdo Consort en de Nederlandse Bachvereniging. Sinds de oprichting in 1992 maakt De Groot deel uit van Ton Koopman’s Amsterdam Baroque Choir. Als solo- en ensemble zanger werkt hij daarnaast ook met andere bekende Nederlandse en buitenlandse koren, ensembles en dirigenten. 

Sinds Paul Van Nevel hem uitnodigde om in het Huelgas Ensemble te zingen, besloot hij, aangeraakt door de muze van de Renaissance, zich voornamelijk aan het polyfone erfgoed van de Lage Landen te wijden. Hij werd medeoprichter en artistiek leider van het Egidius kwartet, een ensemble dat zich toelegde op het onderzoek naar- en uitvoering van zestiende-eeuwse muziek uit de Lage Landen. Met dit ensemble concerteerde hij bijna twintig jaar lang op bijna alle belangrijke podia en festivals voor Oude Muziek in de wereld, en maakte hij een twintigtal cd’s, waarvan er éen bekroond werd met een Edison, éen met een Diapason d’oren voor de laatste zes  ontving Egidius de Golden Label Award

 

Maar de zanger (countertenor/altus) Peter de Groot opereert tegenwoordig weer meer en meer als dirigent. Tijdens het spraakmakende, zes jaar durende Leidse Koorboeken project, ontwikkelde het speciaal voor dit project in het leven geroepen, zestienkoppige Egidius College zich onder zijn leiding tot een ensemble dat zich, naar zeggen van Peter Philips (Tallis Scholars), kon meten met de beste renaissance-ensembles in de wereld. 

In 2014 maakte hij zijn dirigenten-debuut bij het Nederlands Kamerkoor met muziek van Giovanni Gabrieli in het Liza Ferschtman-Festival te Delft. Een jaar later dirigeerde hij dit gerenommeerde koor in de Haarlemse Koorbiënnale. Regelmatig wordt hij door het Ned. Kamerkoor gevraagd als repetitor. In 2019 bijvoorbeeld stoomde hij dit koor klaar voor Bach’s Johannes Passionolv William Christie en was hij zanger in- én koormeester ván dit koor gedurende de vermaarde Matthäus Passionconcerten onder leiding van Reinbert de Leeuw.  

Peter de Groot is sinds 2016 koormeester van het Amsterdam Baroque Choir, en assistent van Ton Koopman voor wie hij, naast het ABC en het Nederlands Kamerkoor, ook het Choeur de l’Opéra de Lyon, Coro Catedralico Valencia en het Choeur de Radio France prepareerde. Ton Koopman en Peter de Groot leiden om de zoveel jaar een Bachweekend voor gevorderde amateur musici in Parijs en zij wisselen om beurten de leiding het openingsconcert van Itinéraire Baroque, het festival van Ton Koopman in de Franse Dordogne. Peter de Groot is bovendien dirigent van PLENUM, een project koor in Groningen dat slechts twee korte perioden in het jaar bestaat en samengesteld is uit zangers uit de topsegment van de Noordelijke amateurzangwereld. Het repertoire (minimaal 8-stemmig) loopt van Josquin, via Tallis, Benevoli, Mendelssohn, Rheinberger, Mahler en Bernstein tot hedendaagse componisten als Esenvalds en Lauridson.  


Van 2015 tot en met 2019

Dirigent Klaas Stok 

Klaas Stok is sinds 2015 koorleider van het Groot Omroepkoor. Daarvoor was hij jarenlang als koorleider verbonden aan het Nederlands Kamerkoor. Hij dirigeerde vele concert-series met koormuziek van de 16e eeuw tot 21e eeuw, waaronder wereldpremières van Kancheli, Kagel en anderen. Ook nam hij verschillende CD’s op. Zijn opname met psalmscomposities uit de Joodse en Christelijke traditie, Tehilim, en zijn CD met werken van Kagel kregen een 10 in Luister.

Met zijn koor Consensus Vocalis gaf hij vele concerten in Oost-Nederland en daarbuiten, waarbij de Bach-traditie een belangrijke plaats inneemt, maar waarbij verder een grote diversiteit aan repertoire wordt uitgevoerd, met bezettingen van 16-70 zangers. Er wordt samengewerkt met tal van partners, zoals het Orkest van het Oosten en de Reisopera, het Metropool-orkest, het Radio Filharmonisch orkest (Kerstconcert 2016), Holland Baroque, het Combattimento Consort e.a.

Hij is ook regelmatig werkzaam bij andere professionele koren, zoals het Iers Nationaal Kamerkoor, het Vlaams Radiokoor, Cappella Amsterdam, Musica Treize (Marseille), Collegium Vokale Gent en Chorwerk Ruhr. Sinds enige jaren dirigeert hij producties bij het SWR-vocaal ensemble Stuttgart. Zijn CD “Des Kaisers Nachtigall“ won de ECHO Klassik. In 2018 zal hij bij het koor van de BRD in München en bij het Vlaams Radiokoor een productie dirigeren. 

Per 1 augustus 2018 is hij benoemd als chef-dirigent bij het NDR-koor in Hamburg, waar hij ieder seizoen verschillende eigen producties zal dirigeren en cd-opnames zal maken. Zijn eerste productie is de Messe in h-moll van J.S. Bach die in de nieuwe Elbphilharmonie zal worden uitgevoerd. 

Klaas Stok is docent koordirectie aan het ArtEZ-conservatorium te Zwolle. 

Hiernaast is hij werkzaam als organist. Hij won vele prijzen en gaf hij concerten in binnen- en buitenland. Hij is stadsorganist van Zutphen waar hij het beroemde Bader-ogel bespeelt.


NIEUW! Op reis met Dietrich en Piaf

Datum: 22 april in de Sjoel. Tijd: 20.00 uur. La Vie en Rose meets Kopf bis Fuß

Dit theatrale concert vertelt het verhaal over de ware maar wonderlijke vriendschap tussen Marlene Dietrich en Edith Piaf. Ooit waren de twee vrouwen boezemvriendinnen, ondanks hun verschillende karakters: Piaf de mateloze, die het leven en de liefde opdronk tot de laatste teug, en Dietrich de bedachtzame, die elke stap van haar carrière en privéleven zorgvuldig plande. Marlene is in de 90 en leeft al jaren als een kluizenaar. Op een avond krijgt ze bezoek van een kleine drukke gedaante uit haar verleden die verhaal komt halen... Humor, nostalgie, feit en fictie vormen een verrassend en spannend geheel. Op Reis met Dietrich en Piaf neemt u mee op een reis naar muziek van vroeger! Naar Berlijn, naar Parijs en naar Amerika.

Lees meer en bekijk de profielen!

 

Kerstconcert

Prachtig vocaal ensemble en bekende pianist Mark Toxopeus nemen u mee in een programma van “ Kerst door de eeuwen heen”

In een intieme sfeer kunt u genieten van dit bijzondere concert in de St. Catharijnekerk op 23 december a.s. Van harte welkom en neem uw familie en vrienden mee!

Na afloop is er een gezellige Christmas- meet en greet met een heerlijk glas wijn of een ander drankje.

 

Vocaal Ensemble de Noël :

Wendy Roobol, sopraan

Anne-Marieke  Evers, alt

Falco van Loon, tenor

Bas Ramselaar, bas

Pianist, Mark Toxopeus

 

Aanvang van het concert 20.00 uur in de St. Catharijnekerk in Brielle.

Kaarten à € 12,50 inclusief drankje zijn hier te bestellen en via de Nationale Theaterkassa.

 

Organisatie Stichting Collegium Vocale Briela/ Irene Kleinjan

 

Jubileumconcert

Presentatie Francis van Broekhuizen

 

 

BRIELLE – In het kader van Brielle 450 jaar vrijheid organiseert de Stichting Brielle Eersteling der Vrijheid op zaterdag 3 september twee grootse concerten in de Sint-Catharijnekerk. Deze concerten om 15.00 en 20.00 uur worden door niemand minder gepresenteerd dan Francis van Broekhuizen. En de bekende enthousiaste zangeres houdt het niet alleen bij presenteren, ze zingt uiteraard ook zelf.
Het wordt aldus Irene Kleinjan die door de stichting gevraagd is de organisatie op zich te nemen, een ‘klassiek, werelds en gekleurd optreden waarbij het thema vrijheid centraal staat’. Het bekende Kamerorkest Sinfonia Rotterdam onder leiding van de gedreven dirigent Conrad van Alphen,  treedt op met de bekende Turkse zangeres Serenad Bayraktar. Poëtry International neemt eveneens een deel van het programma voor zijn rekening met bijzondere gedichten die allemaal binnen het thema ‘vrijheid’ vallen. 
Bijzonder wordt zeker ook het optreden van het gospelkoor Amazing Vocals, voortgekomen uit The Ressurection Singers. Amazing  Vocals zingt naast bekende gospelnummers en negrospirituals ook musicalsuccessen, soulhits, moderne popsongs en traditionals. Het koor bestaat uit een groep enthousiaste zangeres die oorspronkelijk ‘alleen’ hun Surinaams afkomst en hun grote liefde voor zang gemeen hadden, maar dat klikte zo goed dat er spontaan besloten werd om een vast koor te vormen. De leden van het koor traden al eerder op in de Henny Huisman Surprise Show, bij de Toppers, bij Paul de Leeuw, Celine Dion, Mariah Carey en vele anderen. Irene Kleinjan garandeert dat de bezoekers van het concert door het aanstekelijke optreden van de koorleden beslist niet stil kunnen blijven zitten.
Tijdens het avondconcert verzorgt de Caribbean Rhythm & Brass band bovendien voor een feestelijke finale. Het ritme dat deze band ten gehore brengt is een mix van salsa, merengue, soca calypso en samba, genaamd asambeho. ‘Een ritmische aardbeving’, voorspelt Irene Kleinjan.


De entreeprijs voor deze concerten bedraagt €12,50. Kaarten – het betreft vrije plaatsen - kunnen nu reeds besteld worden via de website brielle2022.nl of via de Nationale Theater Kassa. Kaarten bestellen!

 


Bach2Ways in Sint-Catharijnekerk


De verschillende kanten van Johann Sebastian Bach

 

Het project Bach2Ways laat de verschillende kanten van de muziek van Bach zien. In een serie concerten voeren sopraan Johannette Zomer, hoboïst Bart Schneemann en Zomer’s eigen ensemble het Tulipa Consort werken van Bach uit, maar ook muziek van een nieuwe generatie componisten die gevraagd zijn om hun hedendaagse kijk op Bach te geven. Op 20 oktober is Bach2Ways in de Sint-Catharijnekerk in Brielle.

 

Het concert in Brielle begint om 20.15 uur. Kaarten vanaf € 24,50 kunnen worden gekocht via www.bach2ways.nl.

 

Er klinken werken van Mathilde Wantenaar, Reza Nemavar en Mayke Nas (componist des vaderlands). Wat doet de jonge generatie met Bachs muziek? Wat betekent Bach voor hen? De landelijke première is op zaterdag 17 september in de Grote Kerk te Naarden.

 

Fotowedstrijd

Een van de onderdelen van Bach2Ways is een fotowedstrijd waarbij iedereen een persoonlijke verhaal met een foto op kan sturen dat het beste uitdrukt wat de muziek

van Bach oproept. Het Nederlandse publiek, dat zo’n ontzettende passie voelt voor Bach, wordt hiermee opgeroepen om hun band met en passie voor Bach te delen door de emoties die ze bij zijn muziek voelen vast te leggen in een foto. De uitdaging is de zintuigelijke waarneming en verinnerlijking handen en voeten te geven in een foto met een beknopte toelichting. 

De jury bestaat uit Bach-liefhebber Paul Witteman, dirigent en Bach-kenner Jos van Veldhoven en muziekfotograaf Marco Borggreve. De twaalf mooiste foto’s worden op groot formaat afgedrukt en zijn te zien in de reizende expositie bij de concerten van Bach2ways. De foto’s met toelichtingen worden ook in het programmaboekje opgenomen. De winnaars worden bekend gemaakt tijdens het presentatieconcert in Naarden.

Meer informatie is te vinden op www.bach2ways.nl (ook voor het insturen van foto’s).

De sluitingsdatum is 1 september.

 

Over de musici

Bart Schneemann is hoboïst, dirigent, docent en zakelijk leider bij het Nederlands Blazersensemble. Hij studeerde af aan het conservatorium van Amsterdam en was daarna geruime tijd eerste hoboïst bij het Radio Filharmonisch Orkest en het Rotterdam Philharmonisch Orkest.

 

Hoewel ze een speciale liefde voor barokrepertoire heeft, beslaat het repertoire van Johannette Zomer alles tussen middeleeuwse en contemporaine muziek, inclusief opera, Lieder en 17e-eeuwse Engelse Songs. Ze werkte regelmatig met Barokspecialisten als Ton Koopman, Philippe Herreweghe, Frans Brüggen, Gustav Leonhardt en Paul McCreesh, maar ook met dirigenten als Kent Nagano, Ivan Fisher en Valerie Gergiev. In 2013 richtte ze haar eigen ensemble op, het Tulipa Consort, uit een verlangen meer autonoom te kunnen zijn keuze van repertoire. Ze verscheen al met het ensemble op de Göttinger Händel Festspiele, bij het Festival van Saintes en de Itineraire Baroque, en in de Holywell Music Room te Oxford. Laudate (2016) is het eerste album van Johannette Zomer met het Tulipa Consort.